Το gr design τιμά με το Βραβείο ανάπτυξης των ιδεών και επαγγελματικού ήθους την Αγνή Κατζουράκη
8 Απριλίου στο Μουσείο Μπενάκη. Το περιοδικό gr design τιμά με το Βραβείο ανάπτυξης των ιδεών και επαγγελματικού ήθους την Αγνή Κατζουράκη
Η Αγνή Κατζουράκη αποτελεί την εικόνα της μετάβασης στο σήμερα της γνώσης και της εμπειρίας του σύγχρονου σχεδιασμού οπτικής επικοινωνίας στην Ελλάδα. Κρατάει τη σκυτάλη τρέχοντας από τη δεκαετία του ‘60 μέχρι τις μέρες μας, πρόθυμη να την παραδώσει σε πρώτη ζήτηση και σε όποιον βρεθεί με διάθεση να συνεχίσει το δρόμο προς την εξέλιξη. Η παράδοση ως συνείδηση είναι κάτι που μας προσφέρεται· γιατί κανείς δεν την ανακαλύπτει από μόνος του. Οι κύκλοι κλείνουν και νέοι ανοίγουν μέσα στην αειοφορία των ιδεών, με νέες προτάσεις, νέα πρόσωπα, νέες καταστάσεις, συχνά με επαναπροσδιορισμό των στόχων.
Η Αγνή Κατζουράκη επέλεξε να βρεθεί με μια ομάδα σχεδιασμού, στη «μεγάλη» δεκαετία των παγκόσμιων αλλαγών, έχοντας ως βάση τον κοσμοπολιτισμό. Το ∆ιαφημιστικό Κέντρο Αθηνών Κ&Κ παρακολουθούσε τις τάσεις της διεθνούς αγοράς· μιας αγοράς ως κέντρο επικοινωνίας και διαλόγου και όχι ως προθήκη ευκαιριών διαθέσιμων προϊόντων. Η τάση για την παγκόσμια εμπειρία και γνώση δεν συγγενεύει με το άπληστο κυνήγι της συλλογής πληροφοριών και τη σχεδόν απερίσκεπτη κατανάλωση στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη αγορά.
Ως ισότιμο μέλος της ομάδας σχεδιασμού του Κ&Κ, λειτούργησε με τον ρόλο της ανθρώπινης ύπαρξης, διεκδικώντας την κατάθεση των δικών της προτάσεων. ∆ιαχειρίστηκε προγράμματα εταιρικής ταυτότητας, μορφοποιώντας «μάρκες» της ανερχόμενης ελληνικής βιομηχανίας, συνέταξε προωθητικό υλικό επιχειρήσεων, εικονογράφησε παιδικά βιβλία, εξώφυλλα δίσκων, βιβλίων και περιοδικών, αφίσες. Αγνόησε τα σχεδιαστικά στερεότυπα μιας κουρασμένης αγοράς, προσπερνώντας τα με προτάσεις που αιμοδότησαν το αστικό τοπίο με ανατρεπτικές λογικές.
Η απλές εικόνες της δεν μαρτυρούν ευκολία. Οι λιτές και δυναμικές προτάσεις της συγκροτούνται από απόρριψη των περιττών, απουσία φλύαρου διακοσμητισμού και και επικεντρώνονται στο αξίωμα πως «η μορφή καθορίζεται από το περιεχόμενο». Καμιά σπατάλη, καμιά ασάφεια. Ασχολήθηκε με πολύ σύνθετα θέματα αρχιτεκτονικής εσωτερικών χώρων, αξιοποιώντας δημιουργικά και λειτουργικά τις ανάγκες για τις οποίες κλήθηκε να δώσει λύσεις.
Η Αγνή Κατζουράκη δεν δίδαξε, με την τυπική έννοια, ως δασκάλα σε σχολές σχεδίου· ακόμη μια παθογένεια της ελληνικής πραγματικότητας. Ως σχεδιάστρια τού καθημερινού και τού εφήμερου, κατέθεσε το έργο της συμβολή στη διαμόρφωση του ελληνικού ντιζάιν μέσω της αναδρομικής έκθεσης του Κ&Κ στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς το 2008. Θα πρότεινα στις νέες και στους νέους σχεδιαστές να παρακάμψουν την διακριτική σεμνότητα της Αγνής Κατζουράκη και να την προσεγγίσουν. Θα ανοίξουν πολλές αγκαλιές.
∆ημήτρης Αρβανίτης