Stephan Bundi: «Οι αφίσες, ως δημόσια εικόνα της εποχής, συμβάλλουν αποφασιστικά στη σύγχρονη οπτική κουλτούρα»
Ο Stephan Bundi, γεννήθηκε στο Trun της Ελβετίας το 1950. Ζει και εργάζεται στην Boll κοντά στη Βέρνη. Σπούδασε ντιζάιν στην Ελβετία, μελέτη και σχεδιασμό εικονογράφησης βιβλίου στη Στουττγάρδη στη State Academy of Art and Design. Αμέσως μετά τις σπουδές του ίδρυσε ένα επιτυχημένο στούντιο σχεδιασμού και είναι δραστήριο μέλος της Alliance Graphique Internationale.
TEYXOΣ 5, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2014
Στο έργο του, ως σχεδιαστής και καλλιτεχνικός διευθυντής για παραγωγές ταινιών, μουσικές συναυλίες, μουσεία, θέατρα και εκδόσεις συνδυάζει αντισυμβατικές ιδέες με την πρακτική ελβετική παράδοση. Επιπλέον, είναι αφιερωμένος στη διδασκαλία και εργάζεται ως λέκτορας και ειδικός στην οπτική επικοινωνία σε ακαδημίες τέχνης στην Ελβετία και στο εξωτερικό. Επίσης, δραστηριοποιείται διεθνώς και ως λέκτορας.
Το μεγάλο του πλεονέκτημα είναι οι αφίσες για το θέατρο. Αυτές επιλέξαμε να παρουσιάσουμε στο αφιέρωμά μας. Ο μοναδικός του τρόπος έκφρασης και η δεξιοτεχνική διαχείριση των ιδεών του, τον έχουν κάνει γνωστό στην παγκόσμια κοινότητα του ντιζάιν και «σκόρερ» των διεθνών διοργανώσεων. Επιλέγει την απλή φόρμα και «κάνει σλάλομ» σε καθαρές και μεγάλες επιφάνειες. Δεν αναφέρουμε τον απίστευτα μεγάλο αριθμό των διακρίσεών του, για την οικονομία του χώρου, δίνοντας προτεραιότητα στις απαντήσεις σε ερωτήματα για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα το ντιζάιν.
Πώς νομίζετε ότι πρέπει να είναι η εκπαίδευση του σχεδιασμού σήμερα;
Η οπτική επικοινωνία είναι υπό συνεχή αλλαγή των όρων της τεχνολογίας και της οπτικής γλώσσας. Καλούμαι επανειλημμένα να μάθω ξανά το επάγγελμά μου. Αυτό που παραμένει σταθερή για δασκάλους, καθηγητές και οι συνεργάτες μας είναι η στάση απέναντι στο επάγγελμα, κι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Ένας σχεδιαστής αναλαμβάνει την ευθύνη για λογαριασμό των πελατών, της κοινωνίας και του περιβάλλοντος. Καλείται για μια δεσμευμένη, εν εξελίξει έρευνα, σχετικά με το περιεχόμενο και τη μορφή ενός οπτικού μηνύματος.
Τι συμβαίνει με το ντιζάιν, μετά την παγκοσμιοποίηση; Υπάρχει σχέση μεταξύ των αρχών του Swiss International Style και της παγκοσμιοποίησης;
Με τη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ζώνης Πανεπιστημίων, πολλά πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών πήραν θέση μαζί με κολέγια σχεδιασμού. Ο αριθμός των μαθητών πολλαπλασιάζεται συνεχώς, η κλασική ελβετική κατάρτιση περιθωριοποιείται και η πορεία της σπουδής προσαρμόζεται σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Ως εκ τούτου, οι Ελβετοί σχεδιαστές έγιναν δεινόσαυροι – με όλα τα σχετικά πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα.
Τι συμβαίνει μεταξύ χαρτιού και web σήμερα και τι σκέφτεστε για το μέλλον των αφισών;
Σχεδιάζω εδώ και πολλά χρόνια αφίσες για θέατρα. Μια ενημερωτική ιστοσελίδα με χρήσιμες πληροφορίες έχει εδώ και καιρό τα απαραίτητα εργαλεία για ένα θέατρο. Αλλά πώς μπορώ να μάθω σχετικά με μια νέα παραγωγή, τι πρόκειται να με πείσει για να αναζητήσω μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα και να αποκτήσω πληροφορίες σχετικά με τη διάρκεια της παράστασης, ημερομηνίες, τιμές των εισιτηρίων, βιογραφίες καλλιτεχνών και ούτω καθεξής; Μόνο η αφίσα μπορεί να το κάνει ως το πανταχού «παρών» μέσο. Δεν υπάρχει άλλη διαφήμιση μέσα στο τοπικό περιβάλλον του θεάτρου για να φτάνει σχεδόν σε πολλούς ανθρώπους, όπως οι αφίσες. Απευθύνεις ερωτήματα όπως: Αφίσες πείτε μου ποιο είναι το δημοτικό θέατρο, τι έχει να προσφέρει; Να μπορεί να αφυπνίσει την επιθυμία μου να δω μια παράσταση. Δεν γίνεται να αγνοήσουμε την προώθηση μέσα στην ταραχώδη καθημερινή ζωή μας, θα δείτε την ανάρτηση μπροστά μας γυρνώντας γωνία. Όμως, αυτό λειτουργεί μόνο αν η αφίσα είναι καλά σχεδιασμένη. Εάν η οπτική επικοινωνία είναι για μας μια έκπληξη τότε και η ίδια χαράζεται στη μνήμη μας.
Ζούμε το τέλος των εκτυπώσεων, το αφοριστικό «End of Print»;
Όχι. Νέες τεχνολογίες εκτύπωσης καθιστούν δυνατή και ανέξοδη την εκτύπωση ελάχιστων αντιτύπων και έτσι δημιουργούν νέες περιοχές εφαρμογής. Πριν από λίγα χρόνια η εκτύπωση μιας πειραματικής πολύχρωμης αφίσας ενός αντιτύπου, ή μια σειρά με παραλλαγές εικόνων, ήταν αδιανόητη. Σε μεμονωμένες περιπτώσεις η eboard, μια ηλεκτρονική αφίσα, έχει να προσφέρει σε πολλές κατηγορίες πελατών νέες επιλογές παρουσίασης. Αλλά η έντυπη αφίσα δεν πρόκειται ποτέ να αντικατασταθεί πλήρως, δεδομένου ότι προσφέρει την ειδική εντύπωση της τυπογραφικής ιδιαιτερότητας και ευελιξίας και διαθέτει απεριόριστες δυνατότητες για τοποθέτησή της στον δημόσιο χώρο.
Δημήτρης Θ. Αρβανίτης