Ο Δημήτρης Αρβανίτης για τον Τουλούζ – Λωτρέκ και τα φετινά σεμινάριά του
Συνέντευξη στον Σ. ΠΟΥΛΗΜΕΝΟ
Ο Δημήτρης Αρβανίτης είναι ένας εμβληματικός γραφίστας, απ’ τους κορυφαίους στον χώρο της γραφιστικής, με έντονο και ευδιάκριτο εικαστικό χαρακτήρα. Έχει ασχοληθεί με κάθε τομέα της γραφιστικής, από λογότυπα και αφίσες, μέχρι εξώφυλλα για δίσκους και βιβλία, και έχει αποσπάσει πλήθος διακρίσεων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Δημιουργικός και ιδιαίτερα καλλιεργημένος συμμετέχει σήμερα στην έκθεση για τον Τολούζ-Λωτρέκ, στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς, για την οποία φιλοτέχνησε και την κεντρική αφίσα.
Μιλήσαμε μαζί του για την έκθεση και για τα σεμινάρια γραφιστικής που κάνει φέτος στην Ανοιχτή Τέχνη. Ο λόγος στον Δημήτρη Αρβανίτη:
-Κύριε Αρβανίτη, τι ήταν ο Toulouse-Lautrec για την γραφιστική;
-Θα πρότεινα αντί της λέξης «γραφιστικής» να αναφέραμε «Γραφικές τέχνες», αυτό που καθιερώθηκε μέσα στα χρόνια, καλύπτοντας τον ευρύτερο χώρο συμπεριλαμβανομένης και της Τυπογραφίας. Με την εμφάνιση του Toulouse-Lautrec ξεκινάει η σύνταξη του λεξικού της Τέχνης του δρόμου, δηλαδή ενός νέου εκφραστικού μέσου της οπτικής επικοινωνίας δηλαδή της αφίσας, χαρτιού μεγάλων διαστάσεων αναρτημένου στον αστικό ιστό. Μια νέα γλώσσα συγκροτείται από την οποία απορρέουν μέθοδοι, τεχνικές, κανόνες σχεδιασμού, ανατροπές στερεότυπων.
Οι εντυπωσιακές αλλαγές που προτείνει με τις ιδέες και τον σχεδιασμό του ο Toulouse- Lautrec αποτελούν μέχρι σήμερα σημείο αναφοράς.
-Συμμετέχετε στην έκθεση για τα 116 χρόνια από τον θάνατό του με την κεντρική αφίσα και με ένα ακόμη ιδιαίτερο έργο. Είσθε ικανοποιημένος από το επίπεδο των ελληνικών συμμετοχών;
-Οι 16 ελληνικές συμμετοχές αποτελούν ένα υψηλό ποιοτικό δείγμα σε μια εποχή που οι τεχνολογικές εξελίξεις τρέχουν αστραπιαία, και στον ενεστώτα χρόνο κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον που με την διαρκή εμφάνισή του γίνεται αμέσως παρελθόν. Είμαστε μια χώρα που δεν αξιοποιήσαμε την λαμπρή ιστορία των γραφικών μας τεχνών. Άρχισε να ατονεί το ενδιαφέρον από το τέλος της δεκαετίας του ΄60 ως την εμφάνιση των υπολογιστών. Πειραματιστήκαμε με τα νέα εργαλεία κατά κόρον και χάσαμε την μελέτη του έργου καλλιτεχνών όπως οι: Πάνος Αραβαντινός, Νίκος Καστανάκης και Άγγελος Σπαχής, Όθων Περβολαράκης, Γιάννης Σβορώνος, Κάρολος Τσίζεκ, Γιώργος Βακιρτζής, Φρέντυ Κάραμποτ και Μιχάλης Κατζουράκης, Βασίλης Βασιλειάδης, Γιώργος Πάτσας και οι νεώτεροι Βουβούλα Σκούρα και Τάσος Παυλόπουλος. Η αφίσες «ξεπεράστηκαν» από την τηλεόραση και τον κυβερνοχώρο. Οι νέοι Έλληνες σχεδιαστές διαθέτουν ταλέντο και ερευνητικό πνεύμα. Ας είμαστε αισιόδοξοι.
-Έλληνες και ξένοι γραφίστες: ομοιότητες και διαφορές.
-Οι σπουδές Γραφιστικής στην Ελλάδα βελτιώνονται συνεχώς. Η «αγορά», ωστόσο, δεν αξιοποιεί τις γνώσεις και το ταλέντο των σχεδιαστών. Στις περισσότερες περιπτώσεις «κοιτάζει να κάνει τη δουλειά» εκ των ενόντων. Πράγμα που στον υπόλοιπο κόσμο δεν ισχύει. Να, μια τεράστια διαφορά. Οι ομοιότητες καλύπτονται από τη γενική αποδοχή ότι σε όλο τον κόσμο υπάρχουν καλοί, λιγότερο καλοί και κακοί ή αδιάφοροι.
-Πόσο εύκολο είναι για ένα γραφίστα να περάσει από την αφίσα στα ηλεκτρονικά μέσα;
-Η ευκολία προκύπτει από την κατανόηση του αυτονόητου ότι το εργαλείο δεν υποκαθιστά το ταλέντο και δεν σχεδιάζει μόνο του.
-Καθιερωθήκατε πολύ γρήγορα και είσθε στην πρώτη γραμμή επί δεκαετίες: Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο πλεονέκτημά σας;
-Την κατανόηση των λαθών μου, την ελαχιστοποίησή τους και την επικέντρωση στην παρακολούθηση της ροής του παρόντος.
-Είναι είδηση, ότι διδάσκετε φέτος στην «Ανοιχτή Τέχνη». Τι θα κερδίσουν οι σπουδαστές κι οι σπουδάστριες σας;
-Σίγουρα όχι την αιωνιότητα.( Αστειεύομαι). Η διδασκαλία είναι μια αμφίδρομη σχέση. Μπορεί να κερδίσω εγώ περισσότερα. Μαζί με τα παιδιά θα συζητήσουμε τις ιστορικές διαδρομές, θα επικεντρωθούμε σε στόχους, επιλογές και προσεγγίσεις και θα κάνουμε ασκήσεις. Δεν διαθέτω βιβλίο συνταγών επιτυχίας. Πιστεύω, πως όταν αποφασίσεις να ασχοληθείς με κάτι, πρέπει να προσπαθήσεις για το καλύτερο. Σπάνια δίνω συμβουλές. Η εμπειρία είναι κάτι που κανείς το αποκτά μόνος του. Ωστόσο προτείνω στα παιδιά να δημιουργούν στέρεες βάσεις, να εργάζονται με ευσυνειδησία και να μην «τσιμπάνε» με τον ανταγωνισμό που όλο και περισσότερο τους επιβάλλεται.
Για πληροφορίες: Ανοιχτή Τέχνη, Φιλελλήνων και Ναυάρχου Νικοδήμου 2, Σύνταγμα, 210 32 27 188, info@anoixtitexni.gr www.anoixtitexni.gr