
Το ίδιο το ντιζάιν είναι επιθυμία
Συνέντευξη στον Πάνο Κωνσταντόπουλο
O επικεφαλής του πολυβραβευμένου γραφείου «Mousegraphics» Γρηγόρης Τσακνάκης που με την ομάδα του απέσπασαν τη σημαντικότερη βράβευση στον σχεδιασμό συσκευασίας, παγκοσμίως, μιλάει αποκλειστικά στο gr design
Τι σημαίνει για ένα δημιουργικό γραφείο αυτή η βράβευση και κατ΄επέκταση πόσο επηρεάζει την ψυχολογία σε επόμενους σχεδιασμούς;
Μιας και επικαλεστήκατε ψυχολογικούς όρους, το ίδιο το ντιζάιν είναι επιθυμία. Υλοποιημένη. Και κωδικοποιημένη έτσι ώστε να ενεργοποιείται και να επανατροφοδοτείται σε κάθε νέα πρόσληψη και ανάγνωσή της. Το να επιτυγχάνεται κάτι τέτοιο στην κλίμακα που προσδιορίζει ένα διεθνές, σημαντικό βραβείο προσφέρει μεγάλη ικανοποίηση. Διευρύνει κατά πολύ τη «θέα» προς το γραφείο μας αλλά και το ίδιο το προϊόν. Και πυροδοτεί τόσο μια σειρά από νέες επιθυμίες όσο και το δημιουργικό άγχος που τις συνοδεύει. Είτε σε αυτό το επίπεδο, είτε σε εκείνο μικρότερων διαγωνισμών και διακρίσεων, η ενέργεια που κυκλοφορεί έτσι είναι απολύτως θετική και απαραίτητη.
Μπορείτε να μας αναφέρετε τι ζήτησε ο πελάτης και πόσο επιρροή είχε στο τελικό αποτέλεσμα;
Η συγκεκριμένη συνεργασία υπήρξε ιδανική, γιατί ο πελάτης μάς προσέφερε μια διαυγή και στέρεη περιγραφή του προϊόντος και αφηγήθηκε κατανοητά την πορεία που θα ήθελε γι αυτό. Στη συνέχεια δημιούργησε το πλαίσιο της ενθουσιώδους συναίνεσης που επέτρεψε στη δική μας έμπνευση να εκφραστεί με καθαρότητα και χωρίς συμβιβασμούς. Τέλος μας επέτρεψε να οργανώσουμε τη δουλειά μας πάνω σε πολύ καλά υλικά. Το αποτέλεσμα απέδειξε ότι αυτού του είδους η ευφυΐα έχει την καλύτερη και μεγαλύτερη επιρροή.
Ποια είναι η τάση σχεδιασμού αυτή τη στιγμή στην ελληνική συσκευασία. Έχει ωριμότητα η ελληνική κοινωνία (πελάτες, αγοραστικό κοινό) για τέτοιου είδους συσκευασίες ή είναι ελιτίστικο προνόμιο;
Ως δημιουργικό γραφείο είμαστε εμφατικά υπέρ της άποψης του διακριτού (ή ελίτ όπως το λέτε εσείς) ντιζάιν για όλους. Η εποχή ευνοεί τη συνύπαρξη διαφορετικών τάσεων ή ακόμη περισσότερο την υβριδοποίηση τους. Το κοινό είναι «ανήσυχο» και αυτή είναι μια κατάσταση που προτιμάμε από αυτήν του «ώριμου». Είναι το είδος της καλής «ταραχής» που κάνει τους ανθρώπους να ζητούν αντί για «ελληνικές συσκευασίες», συσκευασίες από έλληνες σχεδιαστές με εξωστρεφή δημιουργικά χαρακτηριστικά
Πόσο χρονικό διάστημα χρειάστηκε για την υλοποίηση του πρότζεκτ και τι εφαρμογές έγιναν (αναλυτικά);
Από τη στιγμή που βρέθηκε και αποφασίστηκε η βασική σχεδιαστική κατεύθυνση, το πρότζεκτ εξελίχθηκε, και εξελίσσεται ακόμη, οργανικά, με φυσικότητα και αποτελεσματικότητα, τόσο σε επίπεδο συσκευασίας όσο και σε επίπεδο εφαρμογών προώθησης.
Τη γνώμη σας για τη θέση του ελληνικού ντιζαιν στη συσκευασία
Θα απαντήσω επιστρέφοντας με κάποιο τρόπο στην πρώτη σας ερώτηση. Το ντιζάιν ανταποκρίνεται σε επιθυμίες κοινές. Παγκόσμιες ή μεταναστεύουσες θα μπορούσε να πει κανείς. Το εκπορευόμενο από την Ελλάδα ντιζάιν επιτυγχάνει στο ποσοστό που ακολουθεί αυτές τις διαδρομές χωρίς να χάνει κάποια καταγωγικά ή ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά. Και στην ειδική κατηγορία της συσκευασίας, όπως και σε κάθετι άλλο.